Kontaktperson

Mohamed Sadak

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Digital marknadsförare

Är du en skicklig Digital marknadsförare med god kommunikation– och planeringsförmåga? Har du lätt för att påverka såväl muntligt som skriftligt? Är du kreativ och nyfiken på trender och nyheter? Vill du arbeta i en organisation som gör skillnad för människor i utsatta situationer?  Då kan du vara den vi söker!

Som digital marknadsförare ansvarar du för Islamic Relief Sveriges digitala kommunikation i syfte att stärka vår digitala närvaro och öka vår insamling. Det innebär bland annat planering, analys, genomförandet och uppföljning av IR Sveriges kampanjer. Du arbetar även med den dagliga kommunikationen i våra digitala medier, strategiskt och operativt/kreativt i syfte att hantera vår givar– och marknadskommunikation. Du ansvarar även över att hålla i inspelningar och livesändningar, och känner dig därmed bekväm framför kameran.

VILKA ÄR ISLAMIC RELIEF SVERIGE?

Islamic Relief Sverige verkar för en rättvis och hållbar global utveckling. Vi arbetar för att lindra mänskligt lidande oavsett religion och etnisk tillhörighet i såväl akuta situationer som genom långsiktiga utvecklingsinsatser där vi förser människor med verktyg för att själva kunna ta makten över sina liv. Islamic Relief Sverige är strategisk partner till Sida och Radiohjälpen samt samarbetar med ForumCiv och ECHO. Vi har ett 90-konto och följer därmed Svensk Insamlingskontrolls regler samt är medlemmar hos Giva Sverige och följer Giva Sveriges kvalitetskod för insamlingsorganisationer. Vi vill vara en förebild i att stödja individer, grupper och institutioner i att utveckla sin omgivning så att den präglas av trygghet och omtanke.

Vi som jobbar här är både troende och icke-troende men enas kring värderingarna Ansvar, Medkänsla, Uppriktighet, Social Rättvisa och Fulländning. Vi är religiöst och politiskt obundna och värdesätter mångfald, jämställdhet och hållbarhet.
Islamic Relief Sverige strävar efter att vara en hållbar arbetsgivare och arbetar medvetet med delaktighet, utveckling och transparens gentemot våra medarbetare, samarbetspartners och våra givare.

VEM SÖKER VI?

Vi söker dig med mycket god digital marknadsförings vana med kommersiellt fokus. Du trivs med att samarbeta, kommunicera, påverka och har ett eget driv. Vi ser gärna att du är kreativ och har ett nytänk samt har vana av att förmedla budskap till andra med entusiasm, självförtroende och har förmågan att anpassa språket till den tänkta publiken. För att lyckas i rollen krävs att du är relationsskapande och har ett globalt synsätt, erfarenhet, förståelse och intresse för andra människor och kulturer. Du är vass på att skapa innehåll till den tänkte läsaren med tydlighet. En god planeringsförmåga är a och o för rollen och vi ser gärna att du är en individ som inte är rädd för förändring, tvärtom motiveras du av och är positivt inställd till det och har förmågan att anpassa planerna baserat på ändrade omständigheter. Du har ett helikopterperspektiv där du behåller lugnet och kontrollen i svåra situationer samtidigt som du har fokus på huvudmålet. Du förstår vikten av informationssökning, är proaktiv och initiativtagande med stort engagemang.

VAD INNEBÄR TJÄNSTEN?

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Skapa, behandla, utarbeta och anpassa innehåll samt publicera digitalt material på organisationens olika plattformar som attraherar givare, besökare och andra intressenter.
  • Ansvara över DM och kurering av kommentarsfält och därmed säkerställa relationsbyggande, tydlig och engagerande kommunikation.
  • Hålla dig uppdaterad om digitala trender, best practices och verktyg inom SEM och sociala medier.
  • Med hjälp av verktyg analysera data som samlas in på våra digitala plattformar.
  • Vara med och utveckla våra befintliga digitala marknadsföringsstrategier.
  • Ansvara över och hålla i inspelningar och livesändningar. T.ex. med: partner-, och fältkontor, influensers, föreningar mm.

ERFARENHET OCH KOMPETENS

  • Du har relevant högskoleutbildning inom kommunikation/PR, marknadsföring. journalistik och/eller erfarenhet av liknande arbete.
  • Du har gedigen erfarenhet med att skriva och skapa övertygande och intresseväckande innehåll. 
  • Du har erfarenhet av Googles verktyg (SEO, Analytics, Ads, Console, mm.) och Wordpress.
  • Du anpassar din kommunikation till olika målgrupper – du är lyhörd för vilken information som är av relevant.
  • Du är en skicklig och proaktiv kommunikatör som uttrycker dig väl på svenska och engelska. Meriterande är kunskap inom arabiska.
  • Du är kreativ med en lösningsorienterad och positiv inställning som tycker om att samarbeta och har lätt för att skapa förtroende hos andra.
  • Du har tidigare erfarenhet av projektledning.
  • Du har god förmåga att ta initiativ och arbeta självständig.
  • Du har god planerings– och prioriteringsförmåga samt att du är kvalitetsorienterad.
  • Du har god interkulturell förståelse. Det är meriterande om du har god kännedom om den muslimska communityn.
  • Du har kameravana och är trygg med att synas på bild.
  • Vi ser även att du lever upp till IR Sveriges värderingar: Uppriktighet, Fulländning, Social Rättvisa, Medkänsla och Ansvar.

OMFATTNING OCH TILLTRÄDE

Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid, med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vi har kollektivavtal med Unionen (Tjänstemannaavtalet mellan Unionen och Fremia). Bakgrundskontroll görs  samtliga nya medarbetare i enlighet med vår Safeguardingpolicy och Screeningpolicy i form av utdrag från polisens belastningsregister samt World Check System. World Check System är ett verktyg som granskar offentlig digital information, diverse brott, samt misstanke om brott, nätverk med politiskt utsatta personer och identifierar tredjeparts risker.

ERSÄTTNING

Fast månadslön.

AKTIVT MÅNGFALDSARBETE 

Vi är stolta över vår mångkulturella organisation och att vi har 50% kvinnor i ledningsgruppen. Vi arbetar aktivt med likabehandling, mångfald och att skapa en socialt hållbar organisation för alla våra medarbetare. Vi strävar efter ständig utveckling.

SÅ HÄR ANSÖKER DU

Sista dag att ansöka är 2023-0131 men intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före ansökningstiden har löpt ut.
CV och personligt brev skickas via formuläret på denna sida eller till e-postadressen: rekrytering@islamic-relief.se
Ange ’Digital marknadsförare’ som rubrik i ditt mail samt var du hittade annonsen. Namnge CV och personligt brev enligt följande: För- och efternamn_CV och för-och efternamn_PB’.
Välkommen med din ansökan!

KONTAKTPERSON

Om du har frågor om tjänsten kontakta:

Chef för Insamling och Kommunikationsavdelningen 
Mohamed Sadak: mohamed.sadak@islamic-relief.se

Facklig representant
Zamzam Abdi: zamzam.abdi@islamic-relief.se

Digital marknadsförare

Rapportera oegentligheter

För att säkerställa att Islamic Relief är en trygg och säker organisation för människor som vi möter har vi en policy mot oegentligheter.