Syrien: Barn och lärare om skräcken när skolorna blir måltavlor

I Syrien har tusentals skolor har bombats och skadats eller helt förstörts under de tio år som landet har härjats av konflikt, och många lärare och elever har dödats. Var tredje skola används inte och mer än en tredjedel av alla barn – 2,4 miljoner – går inte i skolan. Islamic Reliefs team på plats har pratat med lärare och barn som överlevt attacker mot skolor.

De upprepade attackerna mot skolor lämnar psykiska ärr hos barn och lärare under många år. Om barnen inte får stöd att bearbeta sina upplevelser kommer deras lärande och livskvalitet påverkas under lång tid framåt.

Islamic Relief arbetar med att restaurera och renovera skolor i nordvästra Syrien. Vi betalar löner till lärare och förser skolor med utrustning, böcker och liknande. Islamic Relief har intervjuat barn och lärare som överlevt dödliga attacker på sina skolor. De talar om hur barn har hoppat av sin utbildning, plågas av mardrömmar och är så rädda att de inte längre kan ta till sig undervisning ordentligt.

Skola i nordvästra Syrien

Skolor bör vara säkra platser men många har förvandlats till spillror efter att ha bombats – många gånger mitt under pågående lektion.

– Den bestående effekten av dessa attacker på skolor är tydlig – många barn har fortfarande mardrömmar, kan inte koncentrera sig och är rädda när de sitter i ett klassrum. Vi måste ta itu med de långsiktiga konsekvenserna av denna fruktansvärda kris och se till att barn kan få utbildning i säkerhet igen. Världen måste öka sina ansträngningar för att säkerställa en varaktig lösning på denna kris, säger Islamic Reliefs landchef i Syrien.

LÄS MER OM ISLAMIC RELIEFS ARBETE I SYRIEN HÄR

Amir gömde sig under bänken när bombplanet attackerade skolan

Amir, 15, var i skolan under en bombning:

– Vi hade lektion när bombningarna plötsligt kom nära. Vi hörde ett högt ljud från ett flygplan som bombade skolan. Fönstren krossades och dörrarna flög upp. Vår lärare sa åt oss att inte gå ut. Vi låg på marken och gömde oss under bänkarna.

Amir låg kvar under bänken tills bombningarna upphörde. På väg hem mötte han sin mamma, barfota, letandes efter honom.

Amir tvingades gömma sig under skolbänken när bombplanet attackerade skolan i nordvästra Syrien

– Det var det värsta jag någonsin har varit med om. Jag kan inte längre koncentrera mig på mina studier. När jag sover ser jag mig själv i byn. Bomberna faller på oss, och jag flyr med min far och mina bröder.

Amirs familj flydde från området och han går nu på en annan skola som stöttas genom Islamic Relief.

– En av de saker jag älskar med den här skolan är att lärarna är snälla och behandlar eleverna väl. Jag hoppas att det ska bli fred i Syrien och att jag ska kunna återvända till min by, slutföra mina studier och i framtiden bli läkare.

Läraren Sara överlevde attacken där hennes elever dog

En onsdag i oktober 2016 gick Sara som vanligt till byskolan i Idlib där hon arbetade som lärare. Men denna dag skulle inte bli en vanlig skoldag, utan dagen för en av krigets blodigaste attacker. Målet för attacken: Saras skola.

– Bombningarna började helt plötsligt. Platsen fylldes med blod och skrik från barn, det var en hemsk scen. Barnens blod smetades ut på deras anteckningsböcker och stolar.

Läraren Sara överlevde attacken mot en skola i Syrien

När det första bombplanet hade lämnat kom förtvivlade föräldrar rusande till skolan för att rädda sina barn. Lärarna var kvar i skolan för att ta hand om de barn som hade skadats. Då kom nästa bombplan.

– Nästan 40 barn dödades den dagen. Sedan den dagen vilar ett svart moln över hjärtat hos alla lärare i norra Syrien.

Sara vittnar om hur det pågående kriget och attackerna mot skolor i Syrien sätter spår och riskerar att slå undan möjligheterna till god utbildning för en hel generation.

– En av de största utmaningarna i Syrien idag är utbildning. Barn och lärare är rädda för att gå till skolan. Dagens barn är nästa generation men de har psykologiska problem. Det finns elever som nått nionde klass som inte kan läsa eller skriva bra.

Utöver de psykiska ärren finns materiella svårigheter. Skolor är skadade och det råder brist på utbildningsmaterial. Sara vittnar om hur många lärare har arbetat utan lön i flera år, och hur skolor i nordvästra Syrien många gånger är överfulla efter att människor flytt till regionen.

Najah tvingades på flykt – gick inte i skolan på tre år

Najah, 13, var också i skolan när ett bombplan kom. Flera barn skadades i attacken. Najas tolvåriga bror förlorade ett öga.

Najah i Syrien gick inte i skolan på tre år

– Vi har tvingats fly flera gånger och jag hoppade av skolan i tre år, men nu är jag tillbaka. Tidigare studerade jag med mina vänner men nu har jag förlorat dem, här känner jag ingen mer än två eller tre andra studenter.

– Min dröm är att bli lärare eller läkare. Men jag är rädd för krigsplanen. När jag hörde ljudet från planet var jag väldigt rädd. I sömnen ser jag hur planet bombar oss och jag förlorar min mamma och pappa. 

Fotnot: Både Amirs, Saras och Najahs namn är fingerade.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin